søndag 25. mai 2014

Smakebit på søndag (77 ) : En bønn for Venezia

Åh, dette er en deilig bok som jeg har hatt lyst til å lese lenge.. ...Marina Fiorato kan det med å flette sammen italiensk historie med dramatikk og røverier. Jeg kaller henne for søstra til Dan Brown og norske Tom Egeland. Før har jeg lest Botticellis hemmelighet  og Glassblåseren fra Murano av denne forfatterinnen, som er halvt venetiansk, men bosatt i England. Etter å ha lest en del tunge og triste bøker i det siste, så var det deilig å kunne åpne denne, - skjønt jeg har ikke har så mye lesetid denne uka, da jobben og andre forhold har krevd meg. Men i morgen , søndag, satser jeg på mer lesetid med Feyra og Andrea Palladio i Venezia.


Forlaget sier dette om boka:
Året er 1576, fem år etter det ottomanske nederlaget i slaget ved Lepanto. Et tyrkisk skip seiler ubemerket inn i Venezia med en dødelig last om bord, og i løpet av noen få dager blir byen smittet med pest. Den tyrkiske sultanen får sin etterlengtede hevn. I flere måneder herjer pesten i Venezia. Dogen er dypt fortvilet over situasjonen og tilkaller arkitekten Andrea Palladio. Han får i oppdrag å bygge den største og mest praktfulle kirken i hele sin karriere som skal være et offer til Gud, et offer så stort at Venezia reddes fra tragedien som har rammet den vakre byen. Med det tyrkiske skipet kommer også en annen gjest til Venezia - Feyra, en ung og vakker legekyndig kvinne, på flukt fra en fremtid som sultanens konkubine. Det er bare hennes medisinske kunnskap og snarrådighet som redder henne fra pestens grep. Feyra møter Palladios livlege Annibale Cason, og sammen bestemmer de seg for å prøve å redde Venezias innbyggere. Men kan de redde hverandre og kjærligheten?

Jeg har lest ca et kapittel pr kveld denne uka, og kommet til side 58.
Feyra har innsett hvem hennes mor er, og hennes far. Hun er i fare. Riker sloss mot hverandre.

Her er en liten smakebit:

" Hun er død allerede."
Det virket ikke som om han brydde seg noe om det hun sa, det var bare en liten detalj. " Da må du gå hjem , Feyra. Ikke vær her når de finner henne. Og ta med deg faren din , og reis avgårde, men ikke la ham seile."
"Vent."
Han var allerede på vei vekk fra henne. "Jeg har allerede sagt for.. mye. Det kan hende de halshugger meg for det. Hvis jeg sier mer nå, er jeg helt sikker på at de kommer til å drepe meg." ( s.57)


Vil du lese flere smakebiter ta en titt inn i Maris blogg Flukten fra virkeligheten.:) Ha en fin søndag!

Og så skal det sies, at dette er dagen for da jeg fødte mitt første barn, for 32 år siden. Gratulerer så mye med dagen til min kjæreste datter.:) :)


OPPDATERT MED ANMELDELSE HER

29 kommentarer:

  1. Jeg har bare lest Glassblåseren fra Murano, men jeg har flere bøker av henne i hyllen min. Det handler bare om lang leseliste og ikke nok tid til å lese :-) Ønsker deg en flott søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, disse lange leselistene du… sukk, har lang liste selv.:) Takk, du og.

      Slett
  2. Okänd författare för mig, måste kolla upp :) Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  3. Gratulerer med dagen! Å feire sin første fødsel er absolutt ikke noe å kimse over. Jeg feiret min 26 års dag i uken som gikk, og det er ikke fritt for at det får en til å tenke, gu kor tiden flyr :) Denne boken er perfekt for å roe ned når en har lest litt "heavye" saker, jeg ga den en 5`er etter å ha lest den. Kos deg med boken, håper det blir mer enn ett kapittel i dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er du ikke mer enn 26 år Tine? Eller snakker du om ditt barn? Takk, ja boka er kos den, håper å få lest litt mer sammenhengende i dag.:)

      Slett
  4. Gratulerer så mye med dagen! Har lest to av bøkene hennes og har to til stående på vent, og denne er en av dem. Nå fikk jeg lyst til å lese denne boken snart. Kos deg med lesingen og ha en super søndag,Anita:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Beathe.:) Hvilke har du lest? Ha en super dag du og.:)

      Slett
  5. Jeg har lagt merke til denne forfatteren, men ikke lest noe enda. Skal notere meg denne. Ha en fin søndag og ha en fin feiring av din datter :)

    SvarSlett
  6. Gratulerer så mye med dagen til din førstefødte.. Kos deg med å lese bok det er avslapping.. Har ikke hørt om forfatteren etter bøkene, og denne høres særdeles spennende ut.

    Ha en fin søndag og feiring!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Eva.:) Ja, det er godt å kunne slappe av med en bok. Håper å få gjort det i dag. Takk, du og.:)

      Slett
  7. Flott smakebit! Har ikke lest noe av denne forfatteren enda, men nå ble jeg jammen nysgjerrig ;)

    SvarSlett
  8. Låter verkligen som en bok för mig! Tack för smakebiten :)

    SvarSlett
  9. Tack för smakbiten. Okänd författare för mig.

    SvarSlett
  10. Denne høres veldig fin ut, jeg er veldig glad i slike bøker så kanskje jeg skal prøve denne en gang :) Ha en fin søndag og takk for smakebit :)

    SvarSlett
  11. Det här låter som en författare jag borde bekanta mig med!

    SvarSlett
  12. Ny bekantskap för mig. Låter intressant och spännande. Gör en mental notering. Tack för smakbiten. :)

    SvarSlett
  13. Låter som en mysig bok trots pesten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den, og faktisk veldig interessant.:)

      Slett
  14. Det er mandag, men jeg må titte inn på smakebitene i dag. Var på hytta i helga. Denne boka må jeg lese, så italiafrelst som jeg er!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da kan det hende du lker Fioratos bøker.:)

      Slett
  15. Ny författare för mig, tack för smakbiten!

    SvarSlett
  16. Å, ja, dette hørtes fint ut! Tror nok jeg må ta en nærmere titt på Fiorato! Og gratulerer med vel overstått dag for datteren din :)
    Ha en glad uke, og håper du får lest litt mellom slagene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette er faktisk både læreikt og spennende lesestoff.. Takk skal du ha. I kveld får jeg lest litt, men sliter mest med at jeg er for trøtt til å lese lenge av gangen.

      Slett