tirsdag 28. mai 2013

Kjappomtale av Kurtby av Erlend Loe

Med skam å melde innrømmer jeg at jeg ikke har lest noe av min bysbroder Erlend Loe, før nå.  Alle har visst lest om Kurt, Fvonk, Dopler, etc av Loe, unntatt meg. Før nå. Og gjett om jeg likte det da?

Haha, jeg storkoste meg med lyboka som jeg hørte på til Hønefoss og Hadeland på lørdag. den varte jo bare en og halv time og det var akkurat passe. heldigvis sovna ikke jeg bak rattet som Kurt gjorde da familien dro på ferie til Mummidalen, og havna i elva og stranda i Kurtby. Det skulle tatt seg ut. jeg hadde vel da blitt stoppet av vannmassene i Hønefossen i tilfelle, men heldigvis gjorde jeg ikke det.

Kurt er altså truckfører og han må ta ferie, selv om han egentlig ikke vil, fordi han elsker jobben sin. Kurt og kona Anne Lise og barna legger inn sine ferieønsker i en pott og de trekker. Lille Bud vinner og det blir Mummidalen neste. Skulle blitt, det ble dog ikke fordi Trucken havnet i elva. 
I Kurtby venter en hel sekt på sin nye pastor og helst Jesus, og da Kurt gjennomgrodd av skjegg strander der , er menigheten helt sikker på at det er deres nye pastor som kommer. Ateisten Kurt tar noe motvillig på seg rollen , blir innviet i oppgaven, døpt og møter Jesus, og det går så galt at kona vil stikke av med ungene. I Kurtby er det egentlig Kirsti Brud som styrer og steller og hun får også stor makt over pastor Kurt, som er den nest beste pastoren etter pastor Astor som nå sitter i fengsel. Nuvel, her var mye å humre og le av , og lest av Erlend Loe selv ble det en virkleig stor fornøyelse. De blir nok mer Erlend Loe på meg.:)


Her er sangen om Pastor Astor. hehe..om hvordan barn og ulydige skal sraffes blant annet..

Mer om boka HER



Foto: Dagbladet
Les gjerne artikkelen i linken som forteller om en skoel som advarer foreldre/barn mot å lese Kurtbyboka.


Erlend Loe: Kurtby

Cappelen Damm 2008 , lydbok 1t 34 min. 

Lånt på biblioteket.

8 kommentarer:

  1. Har ikkje lest noko av Erlend Loe eg heller, - det har berre blitt med tanken.. Kanskje eg skulle prøva meg på Kurtby? Trur faktisk humoren passar. Godt tips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må du gjøre. Denne var da bare aldeles herlgi, selv om det er en barnebok, som også voksne liker.

      Slett
  2. Ha- ha-ha! Leser Fvonk nå, anbefales. Syns det er vittig at jeg kjenner igjen Loe sin stil i måten du har skrevet blogginnlegget på. Bevisst/ ubevisst/ tilfelsighet?

    SvarSlett
  3. Fin liten omtale, Anita - du er strukturert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Må det, når jeg skal være så kjapp.;)

      Slett